Vinnande elever

Foto: Photo by Miguel Bruna on Unsplash

Rosendalselever röner framgångar i en rad olika områden. Här är en lista på några som gjort oss stolta utanför skolans väggar den senaste tiden.

• David Mörtberg: 3:a i Nordiska matematiktävlingen sommaren 2020.
  • Mattetävlingen 2019: David Mörtberg, Pontus Nilsson, Vilgot Jansson och Anita Koren går till final.
  • I den trettionde internationella biologiolympiaden tog Eric Bergquist hem bronset.
  • Erik Sundén i Na16c representerar Sverige i kemiolympiaden i år.
  • Rosendalsgymnasiet knep 4:e-platsen i mattelagtävlingen 2019/20. I laget: Vilgot Jansson, David Mörtberg och Pontus Nilsson.
  • Eric Bergquist i Na16c har placerat sig som 3.e bästa elev i Sverige i Biologiolympiaden Han är därmed uttagen till det svenska laget som ska tävla i den internationella tävlingen som går av stapeln den 14-21.e juli i Szeged, Ungern.
  • Marcus Medhage NA16A, Linus Sköldberg NA16B och Benjamin Verbeek NA16C har kvalat in bland de 18 bästa i Wallenbergs Fysikpris 2019!
  • Rosendalsgymnasiet knep 4:e-platsen i mattelagtävlingen 2018/19. I laget: Viggo Laaksoharju, Vilgot Jansson och Linus Sköldberg.
  • Edvin Bannout och Åke Gavelin har kommit in på Cambridge. Båda ska läsa filosofi och de är 2 av 45 st från hela världen som antagits.
  • Mattetävlingen: Av 26 elever i landet som gick till final var 2 från Rosendal.
    En av dem: Viggo Laaksoharju är reserv till landslaget i matematik och när vi knep 4:e-placeringen i lagtävlingen var det bara skolor med antingen riksintag i matte eller matteprofil framför oss.