För dig som är relativt nyanländ ungdom 16–19 år erbjuder språkintroduktionsprogrammet en väg in i samhället och en möjlighet att utvecklas språkligt samtidigt som du får kunskaper och betyg som leder till vidare studier.

Vad är språkintroduktionsprogrammet?

Språkintroduktionsprogrammet är ett individuellt gymnasieprogram med tyngdpunkt på att lära sig svenska och läsa in grundskolekompetens. Här på Rosendalsgymnasiet har du som läser på språkintroduktionsprogrammet möjlighet att nå tretton betyg, vilket är vad som behövs för att bli behörig till ett teoretiskt gymnasieprogram.

Hur kommer eleverna in på språkintroduktion?

Katedralskolan kartlägger nyanlända ungdomars kunskaper och placerar dem på de skolor i Uppsala kommun som har erbjuder språkintroduktionsprogrammet. Innevarande läsår har vi plats för 100 elever fördelat på fem klasser på språkintroduktionsprogrammet.

Hur länge går eleverna på språkintroduktion?

Det beror på vilken nivå eleven befinner sig när hen börjar hos oss. Språkintroduktion är ett individuellt program vilket innebär att elevernas progression kan se väldigt olika ut med hänsyn till att vi har olika lösningar för olika individer.

Alternativa utbildningsvägar efter språkintroduktion?

Vidare studier efter språkintroduktion kan ske på annat IM-program, nationella gymnasieprogram (teoretiska såväl som yrkesförberedande), kommunal vuxenutbildning eller folkhögskola.

Rosendalsgymnaseit utbildningsplan IMA (Uppsala kommun).pdf (PDF, 61 KB)

Rosendalsgymnasiet utbildningsplan IMS 2425 (Uppsala kommun).pdf (PDF, 72 KB)

Rosendalsgymnasiet utbildningsplan IMV NA 20242025(Uppsala kommun).pdf (PDF, 72 KB)